2010. november 10., szerda

Karfiol krémleves pirított kenyér kockával

Nagyon szeretem a karfiolt, mert karakteres íze van és nagyon jó barátja néhány fűszernek (pld: szerecsendió, tárkony). Továbbiakban pedig nagyon sokrétűen felhasználható.
Krémleves formában én a következőképpen készítem el:

Hozzávalók 2 személyre:

-         30 dkg karfiol rózsa
-         8 dl csontleves alap lé
-         3 gerezd fokhagyma
-         1 teáskanálnyi vöröshagyma
-         1db kisebb sárgarépa
-         1db kisebb burgonya
-         Só, frissen őrölt bors, őrölt szerecsendió, morzsolt tárkony.
-         1 dl tejszín
-         1 evőkanál tejföl
-         Vaj+olívaolaj
-         Pirított kenyérkockák
-         Parmezán sajt

Az olíva olaj és vaj keverékén az apróra vágott hagymát, fokhagymát, ledinsztelem, és ráteszem a felkockázott répát, amit lepirítok. Majd felöntöm az alap lével.
Beleteszem a karfiol rózsákat és fűszerezem sóval, frissen őrölt borssal, szerecsendióval (3/4 mokkáskanál), tárkonnyal (1 mokkáskanál).
Közepes lángon 20 percig főzöm, utána 3-4 db szebb karfiol rózsát kiveszek belőle, félreteszem, s ezzel díszítem majd a levest.
A tejszínt és a tejfölt csomómentesre kikeverem, majd beleöntöm a levesbe, megvárom, hogy még egyszer felforrjon és utána bot mixerrel krémesre pürésítem az egészet.
Pirított kenyérkockával és 1-2db karfiol rózsával tálalom, a tetejére pedig kevés parmezán sajtot reszelek.

Sajnos elromlott a fényképezőgépem, s így egyelőre csak mobil telefonnal tudnék csak képeket készíteni.
Itt is volt egy fotó de szörnyen nézett ki, így levettem!

3 megjegyzés:

  1. Pont így készítem én is! Gyerekkoromban nem szerettem a karfiollevest, főleg azt a sima sós vízben tottyadtra főzött menzai változatász, amivel ki lehetett kergetni a világból. De mióta "nagy vagyok" és jóféle húsleves alapléből, tejszínnel feltuningolva készítem, azóta ízlik a családnak és jómagamnak is. A szerecsendió az nagyon illik hozzá, ki tudja miért, eddig nem jutott eszembe tárkonyt is tenni bele, pedig amúgy azt is kedvelem. Egyszer, mikor hamarjában meg kellett főznöm egy velőscsontot, baja ne essék és annak a levéből lett a karfiolleves, akkor hirtelen ötlettel a megszokott vajgaluska vagy sültborsó levesbetét helyett velőgombóckákat tettem bele levesbetétként. Nagyon bevált!

    VálaszTörlés
  2. A tárkonnyal nagyon óvatosan bánj, mert nem szabad hogy domináljon, mert akkor az elvisz minden más ízt. Mivel az általam készített karfiol krémlevesnek eléggé sűrű, krémes az állaga így nem kell hozzá levesbetét a főtt, egész karfiolrózsán kívül, szerintem. A velőgombócot egyébként hogy készíted, ha nem titok?

    VálaszTörlés
  3. Általában nem csontvelőből, mert annak pikk-pakk lába kél, egy pirítósra kenve :) hanem sertés agyvelőből készítem. A hártyáját letisztítom, a velőt leforrázom, finomra vágom. Vajban megpárolom, hozzáadok reszelt hagymát, zöldpetrezselymet. Ha kihűlt, 2 egész tojással és érzés szerint zsemlemorzsával, pici liszttel összefogatom, a masszát sózom. Nem könnyű eltalálni az állagát. Célszerű egy gombócot előrefőzni,nem fő-e szét! Vizes kézzel, apró gombóckákat gyúrjál. Kb. 8-10 perc főzést igényel.

    VálaszTörlés